سریال دنباله دار وعده و وعید های مسوولان برای بهره برداری از آزادراه تهران – شمال

به گزارش سخاد ، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای
حمل و نقل از احتمال به تعویق افتادن افتتاح آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت ممکن
است کار ساخت بزرگراه تا پایان تابستان تکمیل نشود و بهره‌برداری از آن به انتهای آبان
ماه امسال موکول شود
.

طی سال های گذشته مردم به شنیدن این نوع خبرها عادت کرده اند و به نظر
می رسد دیگر انتظاری برای تکمیل و باز شدن آزادراه تهران- شمال ندارند. آزادراهی که
حدود ۲۷ سال از اولین عملیات عمرانی آن می‌گذرد و کماکان مراحل تکمیل را می‌گذراند
و شاید بتوان گفت بی‌سابقه‌ترین پروژه عمرانی از نظر مدت زمان اجرا در دنیا محسوب می‌شود
.

مسوولانی که تا به امروز مسوولیت تکمیل این آزاد راه را بر عهده گرفته
اند مشکلات مالی و عدم تعهد پیمانکاران پروژه را عامل اصلی این تاخیر می دانند اما این موضوع کمی عجیب به نظر می رسد.اگر
پیمانکاران چینی پروژه کارشکنی می کنند می توان با آن ها برخورد قانونی کرد و مسایل
مالی نیز مشکلی نیست که در طول ۲۷ سال لاینحل باقی بماند
.

بازگشت دوباره چینی‌ها به آزادراه تهران شمال
در حالی صورت گرفته که پیش از این نیز پیمانکاری از چین اجرای قطعه اول این آزادراه
را در اختیار داشت، پیمانکاری که نتوانست انتظارات موجود از خود را برآورده سازد و
همین موضوع باعث شد با کنار رفتن از کار چند پیمانکار ایرانی مابقی قطعه نخست را در
دستور کار قرار دهند
.

همچنین تا به امروز مسوولان وعده های گوناگونی درباره زمان اتمام و بهره
برداری این آزادراه اعلام کرده اند که آخرین
آن ها وعده افتتاح مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال مبنی بر افتتاح قطعه اول پروژه
تا نوروز ۹۷ بود که رخ نداد و حال گفته می شود نه تنها تا پایان تابستان تکمیل نمی
شود بلکه ممکن است تا آبان نیز طول بکشد
.

قبل از آن نیز خردادماه سال ۱۳۹۵ معاون اول رئیس‌جمهور طی بازدید از قطعه
اول آزادراه تهران-شمال، از وزارت راه و شهرسازی خواستار آماده شدن قطعه اول برای نوروز
سال ۱۳۹۶ شد.آن زمان اسحاق جهانگیری‌ ۲ بار ‌تأکید کرد که امیدوار است نوروز ۹۶ مردم
بتوانند برای سفر به شمال ایران از قطعه یک این آزادراه عبور کنند
.

تمام وعده های بهر برداری از آزاد راه

پیشتر از آن نیز آبان‌ماه
۱۳۹۵ بود که وزیر راه و شهرسازی در بازدید از قطعه اول آزادراه تهران-شمال، گفت که
در «قطعه یک آزادراه تهران-شمال» با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه هستیم و در بهار سال
۱۳۹۶ این قطعه را زیر بار عبور می‌بریم.همچنین سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان از عوامل
اجرایی آزادراه نیز اردیبشهت ماه سال جاری
اعلام کرد که طی ماه‌های آینده منطقه یک آزادراه با کیفیت و ایمنی خوب به بهره برداری
می رسد که تا کنون هیچ کدام از این وعده ها تحقق نیافته است.به گفته سعیدی کیا منطقه دو آزادراه نیز تا نیمه سال
۹۹ به بهره‌برداری
می‌رسد
.محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج
در مجلس شورای اسلامی نیز ابتدای سال جاری اظهار کرد که قطعه اول این آزادراه
مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد
.

با توجه به این که شمال کشور یکی از نقاط مهم گردشگری تهرانی ها محسوب
می شود و در هر تعطیلات شاهد حضور تعداد زیادی از شهروندان تهرانی در این منطقه هستیم
که به ناچار ساعت های طولانی در ترافیک جاده های منتهی به شمال کلافه می شوند، بهره
برداری از این آزادراه قطعا تاثیر زیادی بر کاهش حجم ترافیک این جاده ها خواهد داشت
.

لازم به یادآوری است،مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران – چالوس در سال
۵۳ آغاز و عملیات
اجرایی آن در سال های بعد از انقلاب شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. قطعه یک آزادراه
تهران
شمال از تقاطع
بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده
عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد. اجرای این قسمت که طول آن
تقریباً
۳۲ کیلومتر
بوده و تکمیل آن در اولویت است، موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد
حذف شده و مسیر فعلی حدود
۶۰ کیلومتر
کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت مسافران را به دنبال
خواهد داشت.

مطالب مشابه